Hem ljuva hem

lördag 15 mars 2014

Koh Kood - ett litet paradis

Ett litet paradis på jorden...

Det är ju lite på vinst och förlust så när man åker omkring som vi gör nu och inte riktigt vet var man kommer att hamna, men man utgår från andras erfarenheter och tips. Vi hade ju innan resan, endast förbokat Mukdara i Kao Lak och Foto Hotel i Phuket, som vi sedan tidigare resa, visste var bra.

På Speedboat, både lite läskigt och lite skoj, låter vansinnigt mycket bara.

Koh Chang bokade vi för att vi visste att bror med familj varit där och tyckte det var bra. Vi använder oss av Agoda och booking.com där man helt enkelt får gå på tidigare gästers betyg samt de bilder som finns av boendet.
Nackdelen med att ta turen som den kommer när man väl är här, är ju att mycket kan vara uppbokat, framförallt som nu när det ändå är fortsatt högsäsong, så när vi bokade Koh Kood kände vi lite att vi får ta det som ser ok ut och hoppas på det bästa då det inte fanns många ställen kvar att välja på. Vi hittade Chams och direkt när vi blev hämtade från en liten pir, då vi anlänt efter ca två timmars speedboat tur, så fick vi en go känsla. Med en viss erfarenhet i vårt nuvarande Thailandsbagage och vad det är vi trivs med, så fick det seriösa och mycket trevliga intryck chauffören gav oss, en viss förhoppning om boendet med och det visade sig bli toppen...

Ett jättehärligt ställe med en i princip helt egen strand, med otroligt fint underbart vatten. Rent och fräscht boende, med jättefin trädgård, moderna fräscha rum och väldigt god mat.
Och LUGNT

Sranden precis utanför Chams är ren och fin och det är så där lagom långgrunt utan att man ska behöva gå jättelångt för att behöva doppa sig.

Vädret var strålande när vi kom så det lockade i oss i havet direkt.
Vi tog sen en promenad längs stranden för att leta havsskatter.

Gungan på detta ställe var både skön att gunga/sitta i och fin att titta på.

En Liten får med sig en stor för snorkling i solnedgången

Mammamian njuter till fullo =0)

Likten liten Tingeling bland de stora bladen.

När vi kom hit kände vi att, varför bokade vi inte fler nätter här, men nu med facit i hand är vi jättenöjda med det två nätter vi fått. Det är väldigt lugnt här. Inget annat boende i närheten, ingen butik eller så, här ÄR man verkligen bara.

Chams hade även en pool uppe på höjden vid den ena restaurangen,
en restaurangen serverade frukost på morgonen och Thailändsk mat på kvällen.
Frukosten var faktiskt inte någon höjdare, men då har vi haft tur innan på de andra ställena vi bott på.

Första natten bodde vi i ett hotellrum och hade utsikt över stället.
Jättefint rum med sköna sängar och fräscha duschar, men myror, små ettriga myror har intagit hela vår packning. Även myggen här är lite trista. Jag smörjde in varenda millimeter av kroppen då jag vet att jag hos dem är väldigt populär, men det spelade ingen roll, var fullt myggbiten igår. Man varken ser eller hör dom, men det finns myggolja både i receptionen och på restaurangerna här.

Igår bestämde vi oss för att byta rum och unnade oss en liten bunga med egen pool till Litens otroligt stora lycka. Hon var helt salig och sken ikapp med solen!

Underbart ställe.

Var härligt att få komma ut och se sig omkring ute i övärlden här.
Det är ett skönt lugn och vattnet är klarare än inne vid de större öarna.

Älskade

Detta är verklgigen ett ställe jag kan tänka mig att återkomma till och kanske stanna ngn mer natt.

Är så fascinerad av vår lilla tjej.
Vi konstaterade igår att sedan vi kom hit har hon varken rört Ipad eller DS.
Spelade lite Ipad på flyget, men inget när vi väl har varit här.
Hon finner sig otroligt bra och är så nöjd.
Nöjd med att bada och mysa.

Det blir ju inte mysigare än hur man gör det för sig ;0)
En liten spökkorall.
Stranden är full av koraller och snäckor.

Vår lilla mysexpert

I torsdags, samma dag som vi kom låg Liten och jag ute i vattnet och snorklade runt i det varma havet. Helt plötsligt sa hon att nej, nu vill jag inte ha mina puffar längre och sprang upp på stranden med dom.
Sen kom hon tillbaka ut till mig, la sig bredvid mig, tog mig i handen, snorklade vidare och flöt runt som en liten kork, sedan dess har hon inte rört puffarna.

Jag blev nästan tårrögd där bakom cyklopet av känslan av att simma hand i hand med min dotter och beskåda livet under ytan. Hon har "vuxit" så, blivit trygg i sig själv med simningen och snorklingen som hon tyckte var lite läskig på vår tur ut till Koh Tachang vår första vecka, men hon har själv fått tagit de små stora stegen och mognat i det.

Det var en grym känsla som satte sig rätt i hjärtat när vi snorklade runt där, kikade på alla små fiskar och gjorde tummen upp till varandra under ytan. En känsla jag kommer bära med mig länge länge länge, en känsla av ren och skär lycka.

Hon fick till och med med sig pappa ut på snorkling.

Älskade lilla snorkeltjejen

Det nya rummet var jättefint.

Inte nog med att det fanns egen pool så fanns det även badkar ute.
Men jag har inte riktigt förstått det där med badkar i Thailand, jag har då aldrig varit sugen på att lägga mig i ett badkar här då det både finns härligt hav och ofta pooler att bada i =0)

Men för de som gillar att bada badkar var utsikten fantastisk och säkert stjärnklar nattetid.

Vi mös som busen vid vår lilla pool.

Underbara härliga stunder att leva länge på

Liten är lika mycket under vattenytan numer som ovanför.
Är så glad för hennes skull att de spärrar hon tidigare haft och tyckte det varit obehagligt att få vatten i ansiktet till exempel, har släppt.

På Fotohotellet fick vi ju trevlig sällskap på rummet den sista kvällen och det är kanske lite så det ska vara här eller!?

Igår kvällen när mörkret precis började komma hittade nämligen mannen en "liten" geckoödla ovanför vår dörr. Bodde tydligen en familj där som säkert undrade varför vi hade flyttat in. Tack och lov bodde de utanför så vi slapp ha sällskap i sängen inatt.

Denna är tydligen Thailands största geckoödla men helt ofarlig.

Idag väntar en ny resa till en ny ö i vår lila båtluff här ute.
Vi ska åka in mot Koh Chang igen men göra ett stopp vid Koh Mak för en natts övernattning.
Har hört gott även om denna ö så vi får väl se vad vi tycker om den!

Men först frukost och förmodligen ngt sista dopp i poolen och havet innan vi far vidare!

Kramar till er alla och hoppas ni har en toppen helg!
Vi hoppas att Sverige är riktigt grönt och skönt när vi kommer hem så övergången inte blir alltför tung!!