Hem ljuva hem

måndag 17 mars 2014

Koh Mak, inte alls lika bra som resten, tycker vi.

Så kom vi då till Koh Mak iförrgår. Det blev en dag som jag gärna hade kunnat vara utan... Men förmodligen en dag vi kommer skratta åt många gånger längre fram.

Det började med att hotellet vi skulle bo på inte hade svarat på mitt mail om de kunde komma och hämta oss eller inte, så där blev vi sttandes ett tag tills jag fått tag i dem och de kunde komma.

Bilresan lovade ändå gott av det vi såg av den fortfarande ganska oexploaterade ö som verkade mysig.

Varma, svettiga och hungriga kom vi fram till Cinnamon Resort och ja, jag vet inte ja. Om det vid förra boendet kändes bra direkt så var det här raka motsatsen... Kändes som vi hade hamnat i hotellet i The Shining fast att det låg i Thailands eget lilla Twin Peaks...

"The Shining" där vi hade vårt rum.

"Entrén" var fin

Efter vi fått vårt rum längtade jag efter ett dopp i havet så vi gick ner till stranden, men där gick det inte att bada. Extremt långgrunt med dålig botten och grovkornig sand. Har även hört att det tydligen är väldigt mycket sandloppor här.

Tycker ni det ser lockande ut för att ta ett dopp....?
Så vi gick upp till poolen istället.
Under hela den här tiden såg vi INGEN annan gäst.
Vi var helt själva överallt vilket gjorde allt surrealistiskt.

Det var skönt att svalka av sig men när man kom upp luktade man som att man badat i lera.
Vi bestämde oss för att ta en taxi till en annan strand med Resorts på som vi hört talas om skulle vara bra.
Där började vi med en lunch, ska säga då att klockan var 15.00...
Stranden vi kom till var lång och vattnet helt ok, men trots det var det relativt folktomt och bara ett fåtal som vi såg som badade i havet.

Så vi åkte tillbaka till vårt "Shining" och la oss en stund vid poolen ändå, inte mycket att välja på när man verkligen behöver svalka av sig.
Jag kände bara att jag ville att dagen skulle gå snabbt så vi kunde gå och lägga oss och åka härifrån för TACK OCH LOV har vi bara bokat en natt här!

Det fanns även bungas men de verkade folktomma, som hela stället i övrigt.

Skyltarna ser ju i alla fall lockande ut....

Det dukades upp för middag i "japansk stil" men där var det fullt, ser väl jättemysigt ut?
(Förlåt att jag är så neg, men dagen till ära hade jag rejäl pms som förstärkte hela min vistelse på ett negativt sätt, men jag tror ni av bilderna kan utläsa att det i jämförelse med de tidigare ställena vi haft, inte riktigt hade sin chans....)
Vi tyckte nästan synd om stället då det liksom låg på fel sida av ön. en andra sidan hade de finare stränderna, men lik förbenat var det fullt med sandloppor överallt.

Hela stället var spöklikt och öde.
Det låg som en grå skugga över hela vistelsen och stället.

Det var i alla fall en mäktig och rejäl pir.

Piren var nog det "finaste" med det här stället.

Det såg ju i alla fall fint ut från poolen....

Efter snabbdusch och tre lager med myggspray på mig, gick vi ner till Resortens restaurang. Även fast vi inte bokat ngt bord fanns det ett bord bokat i mitt namn... Vi satt längst inne i ett hörn och det blev bara en massa tok när vi skulle beställa. När vi väl bestämt oss och satt där och väntade med varsin halvljummen dryck så slocknade helt plötsligt allt, hela resorten var svart och folk gick omkring med ficklampor och jag funderade på i vilket skick vår kyckling vi beställt skulle vara om vi ens skulle få in den... Efter ca 10 minuter i mörker tändes allt igen och vi fick ut maten. Vi hade beställt 4 olika tallrikar och jag tror knappt vi åt upp hälften vi tre tillsammans.

Äntligen var det dags att gå och lägga sig. I STENHÅRDA sängar. När Liten försökte hoppa i dom tog det tvärstopp och de var helt stumma.Tror vi la oss vid 21.00 och Liten hade svårt att somna och klagade över ont i halsen.

Jag vaknade med rejäl huvudvärk. Väntade bara på att klockan skulle ringa för att gå ner och äta frukost som var riktigt dålig, så vi kunde åka därifrån.

Vi hade bokat taxi 8.30 för att ta speedboat som skulle gå kl 9.00 därifrån till  Koh Chang igen.
När vi kom fram till piren frågade taxichauffören oss vilket båtbolag vi skulle åka med och då vi var osäkra ringde jag upp damen jag bokat med kvällen innan. Då visade det sig att hon gett oss fel information, både fel tid och fel pir... Båten skulle inte komma förrän kl.12 från ett annat ställe...
SUCK.... Vi kollade med ett litet bokningställe vid den piren vi stod och fick tag på biljetter till en båt som skulle gå kl.10.00 så väntan inte skulle bli alltför lång. När jag pratade med bokningsdamen igen var hon otrevlig och sa att det inte skulle gå och avboka den andra båten och att vi skulle få betala den resan med, men där har jag varit i kontakt med vårt boende nu och ev. kan de hjälpa oss med det.
Den nya resan vi bokat blev en timme försenat då de haft problem med båten... Gissa om jag var nöjd när vi äntligen kom fram till vårt gamla kära Tropicana igen....

Vi har haft det så himla bra annars med resan och blivit bortskämda med fantastiska ställen och bättre boenden, så det är klart att vi ska få ngt litet bottennapp med. Förra året hade vi ju dygnet på Phi Phi som påminde om detta dygnet.

Nu hade vi nog rejäl otur med vår vistelse på Koh Mak, men som ni förstår är just den ön inget ställe vi kan rekommendera, men jag vet flera som har haft betydligt bättre vistelse än oss.

Vi hade trots allt en skön dag igår, trots rejäl huvudvärk för mig, men Liten bodde i prinicip i poolen sen vi kom tillbaka. Hon började dyka och lärde sig flyta.
Vi trodde nog aldrig det skulle bli ett blötdjur av henne när hon gick i simskolan som mindre och bara ville sitta på pappans arm =0)

Nu ska vi vara här några nätter innan vi påbörjar färden hemöver igen.
Det är just nu väldigt blandade känslor för hemfärden. Visst ska det bli skönt med, att få komma hem, men att här få ha mina käraste så nära hela tiden är en fantastisk lyx som jag verkligen njuter av. Älskar den här kvalitetstiden vi får tillsammans.

Hoppas allt är bra med er alla där hemma!
Vi prater ofta om er och saknar er så klart.